Sophämtning vid evenemang

Ska ni arrangera ett evenemang? Vi hjälper er att hämta avfall som uppkommer. Beställ sophämtning genom att fylla i och skicka in nedanstående formulär. Därefter kommer en av våra avfallsrådgivare att kontakta er.

Från och med den 1 januari 2024 är det lagkrav på att matavfall ska sorteras ut separat. Redan 1994, i samband med införandet av producentansvar för förpackningar, infördes krav om utsortering av förpackningsavfall. Förpackningar som innehåller avfall ska skiljas från sitt innehåll. Detta gäller även vid tillfälliga evenemang.

Definitionen av kommunalt avfall i samband med evenemang är enligt följande:

Avfall som till sin art och sammansättning liknar avfallet från hushållen. Det kan till exempel röra sig om matavfall, förpackningar och blandat avfall som uppstår genom försäljning av mat och dryck, städning samt camping.

SSAM kan erbjuda hämtning av matavfall och restavfall. Övrigt avfall klassas som verksamhetsavfall, vilket innebär att ni kan välja en privat aktör till att hämta detta.

Se priser för respektive kommun här.

Vid beställning av avfallskärl/sophämtning vid evenemang gäller följande:

  • Beställning ska vara inkommen senast 1 månad innan startdatum för att få sophämtning i tid.
  • Efter inkommen beställning kontaktar vår avfallsrådgivare er för genomgång av antal kärl, sorteringsnivå, kärlstorlek, utplacering med mera.
  • SSAM placerar, tömmer och hämtar kärlen.
Senast uppdaterad: 22 augusti 2025